inhoud
Historie
Veranderingen
Afmetingen
Indeling
Vaareigenschappen/Comfort
Onderhoud




Historie

Bouwnummer 37
Bouwjaar 1981
het Schip is in 1981 als casco geleverd en verkocht aan de heer
Mastenbroek. Het is de laatste gewone 900 die er gebouwd is (In 1982 is er geen enkele 900 meer gebouwd. Men is in 1983 begonnen met de 900+. Dit alles volgens de archieven die in bezit zijn van Waarschip Delfzijl). Mastenbroek heeft zeer veel zaken ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp van het scheepje veranderd. Er kwam een diepere, kortere kiel onder (diepgang 1,90 m), een ander balansroer (beide een ontwerp van de heer Dekeukelaere), een verlenging aan de achterkant van het scheepje en er kwam een nieuw "flush"-dek op (het scheepje heeft dus geen aparte opbouw meer). Mastenbroek heeft met "Water" met veel succes aan heel wat wedstrijden deelgenomen.
"Aquamol" 1982 te water
"Water" is na deze periode in 1990 verkocht aan een zekere heer Brinkman en vervolgens omstreeks 1994 aan een heer Groot. Omstreeks 1997 kwam het scheepje in bezit van de heer Sollie, die er enige jaren voornamelijk voor de zuid-Hollandse kust op zee mee gezeild heeft. Eind 2002 wist ik het scheepje van de heer Sollie te bemachtigen. Het bleek in staat van achterstallig onderhoud (iets waarvan de heer Sollie overigens geen geheim maakte). Ik heb er een kort seizoen mee gevaren, voornamelijk op het IJsselmeer. Halverwege zomer 2003 is "Water" de kant op gegaan en er is inmiddels fors aan het scheepje gewerkt, gerenoveerd en gemodificeerd.
"Raspaard" onder spinaker en blooper

"Raspaard" onder spinaker



terug naar inhoud

Veranderingen

Schroeven
Alle stalen schroeven, waarmee de gangen aan elkaar en aan de stringers geschroefd waren,zijn verwijderd. In plaats daarvan zijn 35 mm lange en 18 mm dikke grenen deuvels met epoxy verlijmd. Hierbij staat de nerf van de grenen deuvels mooi haaks op de houtnerf van het hechthout en vormt zo op alle lijmnaden een uitstekende dwarsverbinding, die de boot sterker en stijver maakt. Natuurlijk is de lijmverbinding tussen platen en stringers al meer dan voldoende, maar deze verbinding is steeds slechts aan het oppervlak. Bij een eventuele beschadiging zijn dwarsverbindingen tussen de lagen fineer toch wel wenselijk. De schroeven zelf zijn natuurlijk wel sterk, maar de verbinding tussen hout en schroef is geheel afhankelijk van het oppervlak van de schroefdraad dat contact heeft met het hout. Bovendien kunnen stalen schroeven gaan roesten, waarbij deze uitzetten en zo de fineerlagen van elkaar drukken. Gevolg: inwatering en op de (korte) duur houtrot. Dit geldt, welliswaar in veel mindere mate, ook voor rvs-schroeven. Een verbinding met een houten staafje, epoxy verlijmd, heeft een (veel) groter hechtoppervlak, is bovendien spelingsvrij en is dus een (veel) betere verbinding. De verbindingen zijn op deze wijze (veel) sterker en bovendien absoluut roest- en daardoor rotvrij geworden. Voor een korte handleiding hoe de schroeven op een enigszins eenvoudige manier te verwijderen zijn: klik hier

Opbouw en dek
De opbouw is weggehaald (was ook al gedaan door Mastenbroek) en vervangen door een wat glooiend flush-dek. Dit zorgt voor meer bruikbare dekruimte en meer ruimte onderdeks. Bovendien is het hierdoor mogelijk het hinderlijke schot, voor in de salon, weg te halen, wat alweer voor meer binnenruimte zorgt. Ik heb het originele houten dek vervangen door een foamcore met glasvezel (90/0 BD) gewapend epoxy dek (zie ook de foto's). Ik weet dat dit vloeken in deze kerk is, maar dit dek is (veel) sterker en (veel) duurzamer dan het originele houten dek en ook nog dik 100 kg lichter. In het dek zitten vier deklichten, twee ventilatie-luiken en een dekluik.

Kajuit
Door het nieuwe dek werd het mogelijk de gehele indeling onderdeks te veranderen. Daarnaast zijn in elke zij drie patrijspoorten aangebracht. Alle patrijspoorten zijn te openen. Het leven onderdeks is hierdoor aanzienlijk verbeterd, door meer licht en meer bruikbare ruimte.
In de kajuit is de kombuis aan bakboord weg gehaald. In de plaats hiervan is een natte cel (zie ook de foto's) gekomen. Deze natte cel heeft  een ventilatie-luik en een patrijspoort dat opent naar de kuip toe. Voor deze natte cel is de kaartentafel geplaatst. Deze is dus aan de stuurboordszijde verdwenen. De kajuitbanken zijn naar voren verplaatst. Hieronder zijn extra schotten gelijmd, zodat de watertanks een eigen plaatsje konden krijgen. Deze schotten zorgen bovendien voor extra stijfheid (zie ook kiel-romp-verbinding). Aan stuurboord is de hondekooi verandert in een soort captains-cabin (door ons "hondehok" gedoopt) (zie ook de foto's). Ook dit "hondehok" heeft een patrijspoort, met opening naar de kuip. Voor dit "hondehok" is een nieuwe kombuis gebouwd. Boven de kombuis is een tweede ventilatie-luik aangebracht. Zie ook: indeling.

Bakskist en kuip
De bakskist aan bakboord is 80 cm langer geworden, door het verdwijnen van de kombuis aan bakboord en het verdwijnen van de achterste bakskist. Het luik, dat toegang biedt tot de bakskist is 40% groter geworden, zodat hierdoor nu ook (grote) zeilen naar binnen kunnen. De achterste bakskist is komen te vervallen, doordat de kuip nu tot aan de spiegel loopt. Deze spiegel is open, maar kan worden afgesloten door een deurtje. Bij aanmeren met de kont naar een steiger toe, kan men nu zo van de kuip, over de scoop, de steiger oplopen. Aan stuurboord is achteraan nog een klein bakskistje  gemaakt. Hierin komt de gasbun.

Kiel en kiel-romp-verbinding
De originele gietstalen kiel is vervangen door een kortere, diepere, gelaste stalen kiel, waarin ruim 1300 kg lood is gegoten. Het schip heeft hierdoor ruim 30%(!) meer richtvermogen gekregen en is toch een kleine 100 kg lichter. In de kajuit is op de bodem een roestvast stalen frame geplaatst, waaraan de kiel met zeven 18 mm bouten vast zit. Dit frame is weer verbonden met de twee kielschotten, welke in de lengterichting van de boot lopen, onder de zitbanken. Deze kielschotten hebben extra dwarsverbindingen gekregen, waardoor de schotten een stijvere verbinding hebben met de rest van het onderwaterschip. Hierdoor is de kiel-romp-verbinding erg stijf.

Roer
Het originele roer is vervangen door een dieper en smaller, elliptisch balans roer, wat de stuureigenschappen aanmerkelijk heeft verbeterd (als ik andere W900-bezitters mag geloven). "Water" ligt op alle koersen vrijwel neutraal op het roer en stuurt als een "470", messcherp dus. Uit het roer lopen heb ik nog niet meegemaakt. Het roerblad is versterkt met carbon aan de bovenzijde en voor de rest geheel ingepakt in met glasvezel versterkte epoxy.

terug naar inhoud

Afmetingen/gewichten/materiaal


lengte: 9,50 m
breedte: 3,30 m
diepgang: 1,90 m
z.o. (max, aan de wind): 51 sqm
waterverplaatsing(leeg): 2900 kg
ballast: 1400 kg
diesel: 62 l. onder de kuip.
water: 200 l onder de salonbanken.
kachel: Webasto hl18d, 1700 watt.
machine: BMW-Hatz, 10 pk

materiaal
romp: ocume-hechthout, schroefloos verlijmd
dek: composiet foamcore/woodcore
kiel: gelast plaatstaal
ballast: lood
roer: carbon re¿nforced ocume hechthout

terug naar inhoud

Indeling

Als gezegd is het schip inmiddels totaal gerenoveerd en gemodificeerd. Hierbij is ook de inrichting onder handen genomen. Zie ook de toelichting op de indeling.

Bovendeks:
Van achter naar voren:
Ruime kuip (lengte: 2,10 m), met aan bakboord een zeer ruime, diepe bakskist, toegankelijk door een groot luik. Gangboordkastjes in de kuip aan bakboord. De gangboorden naast de kuip staan schuin beneden naar buiten, zodat je onder zeil hier op een horizontaal vlak zit. Vanzelfsprekend worden alle vallen naar de kuip geleid. Rond de kuip bevinden zich vier lieren voor schoten en vallen. De val-lieren kunnen ook als schootlieren gebruikt worden.

Groot, breed dek, zonder opbouw. Aan beide zijden een genua-rail en een verder naar binnen geplaatste rail voor de har. Helemaal vooraan een ruime, afsluitbare ankerbak.

Onderdeks:
Stuurboord, van achter naar voren:
Afsluitbare captains cabin, met zeer ruime kooi, eigen kastruimte en patrijspoort naar de kuip
Kombuis, met twee-pits gascomfort, oven, koelbox en ruim aanrecht
Zit-ligbank, ruim 2,10m lang verlopend van 65 cm tot 40 cm.

Bakboord, van achter naar voren:
natte cel, met wc, douche en hangkast voor zeilkleding. De natte cel heeft een patrijspoort naar de kuip. Navigatiehoek met direct daarachter een ruime zit-ligbank, zoals aan stuurboord.

Voorin, na een schot:
Ruime, afsluitbare tweepersoons kooi.
terug naar inhoud

Vaareigenschappen/Comfort

"Water"is vooral geschikt voor zeiltochten over middellange afstanden. Door haar snelheid zijn tochten naar Schotland, Noorwegen, Zweden enz, zeker mogelijk..
De kuip is diep, met vrij rechte wanden waardoor er veel beschutting is bij slecht weer. Op de gangboorden naast de kuip kun je comfortabel zitten, door de schuine stand van die gangboorden.
In de kombuis is een wat klein half-cardanisch opgehangen twee pits gascomfort met een oven (brood afbakken onderweg!), met ruime elektrische koelbox.
Nog geen ervaring met slapen tijdens ruw weer. Nieuwe captainscabin nog niet uitgeprobeerd.
Bij binnenkomst door kleine neergangs-opening kun je de eventueel natte zeilkleding direct aan bakboord in de natte cel ophangen, waardoor de kajuit droger blijft. Iets verder naar voren is een salon(netje) met normaal comfort, goede banken, veel kastruimte. Veel licht en lucht onderdeks, door aanwezigheid van zes patrijspoorten in de zij en vier deklichten, twee ventilatie-luiken en een dekluik in het dek.

zeilvoering
Tot 12 knts windsnelheid: 18 sqm grootzeil en 33 sqm genua I.
Tot 15 knts windsnelheid: 18 sqm grootzeil en 28 sqm genua II
Tot 18 knts windsnelheid: 18 sqm grootzeil en 22 sqm har genua III
Tot 22 knts windsnelheid: enkel gereefd grootzeil en har genua III
Tot 26 knts windsnelheid: dubbelgereefd grootzeil en har genua III
Tot 30 knts windsnelheid: dubbelgereefd grootzeil en 15 sqm genua IV
Tot 40 knts windsnelheid: driedubbelgereefd grootzeil en genua IV
Boven 40 knts windsnelheid (nog niet meegemaakt): driedubbel gereefd grootzeil

Snelheid
Aan de wind max: 6,8 knts
Half winds max: 8,0 knts
Ruim winds max: 12 knts

Op korte golven van meer dan 50 cm hoogte wordt "Water" wat ruw. Onder zeil heeft ze daar weer (veel) minder last van. Vooral de aanwezigheid van voorzeilen dempen het stampen zeer. Dek blijft droog, ook onder wat zwaardere omstandigheden (windkracht 8 op IJsselmeer). Scheepje blijft hard zeilen, ook bij stevige golven (tijdens een bui, windkracht 9, golven meer dan een meter hoog op IJsselmeer: 6,5 knts, 40 graden aan de wind). Ik denk dat de scoop van "Water" daar debet aan is. Deze blijft de boot met de neus de golven in drukken, waardoor ze beter in balans blijft en minder stampt als ze wat snelheid heeft.

Volle kracht vooruit betekent met de wat zwakke BMW-Hatz van 10 pk : 6 knts. Bij tegenwind wordt dat al gauw 5 knts en bij golven ben ik blij als ik er nog 4 over houd. Maar ja, het is dan ook een zeilscheepje.
Boot is zowel voor- als achteruit op de motor zeer eenvoudig te besturen.

terug naar inhoud

Onderhoud

Hele schip in epoxy injecteer en epoxy plamuur. Hierover 2 lagen  Hempadur1557 en vervolgens 4 lagen Hempadur 4515 epoxy grondlak van "Hempel". Onder water dezelfde grondlak, maar met een vinyl toevoeging (Hempadur tie-coat). Boven water afgelakt met "De IJssel" doublecoat, room wit. Onder water zelfslijpende antifouling.
Onder de waterlijn is ook de binnenzijde van het schip in de epoxy injecteer gezet . In de natte cel en de bildge is hier over heen Hempadur 4515 epoxyprimer/lak gezet.

terug naar inhoud