Onze machine is een gereviseerde (revisie juni 2004) BMW/Hatz D12. Het vermogen van de machine is maar net genoeg (10 pk), maar het is een buitengewoon betrouwbare machine, zoals tijdens de revisie bleek. Hoewel de motor geen noemenswaardige compressie meer had, bleef de machine tot de revisie trouw zijn werk doen.
Het brandstofverbruik van zo'n lichte machine is gering, slechts iets meer dan een liter per uur bij 80% van het vermogen.
Dankzij een balansas is de motor redelijk trillingsarm.
De keerkoppeling is een Hurth, een bekend, betrouwbaar apparaat.
Voor de overige gegevens: zie de tekst hiernaast.
BMW D12

Weight: Dry weight of complete power unit: 108 kg

Design and Assembly:  Water-cooled single-cylinder. 4-stroke engine with upright cylinder. Forged steel crankshaft. Additional mass compensation. 25 degree permanent inclination. Elastic engine mounts.

Cubic Capacity and output:  Cubic capacity 528 cc.  Stroke 100 mm , bore 82 mm. Max continuous output to DIN 6270 B: 7.5 kW (10 BHP) at 3000 rpm, max SAE output 12 HP, compression ratio 22:1

Valves: Valve drive via rocker arms and pushrods

Lubrication: Centrifugal forced-feed lubrication (splash lubrication)

Fuel Supply system: Bosch fuel injection pump with automatic ventilation. Direct injection into spherical combustion chamber. Flat bottom swirl-action combustion chamber. Air filter with intake air silencer. Fuel supply by mechanical fuel pump with additional manual control.

Fuel grade: diesel fuel to DIN 51601 or BS 2869-Al/A2 or ASTMD 975-2D

Engine cooling system: Single-circuit cooling system with water pump directly connected

Electrical system: Electrical 350 W, 14 V, 25 Amps generator1.1 kW starter

Power transmission: Highly elastic torsion clutch between engine and gearbox

Reversing gearbox: Reversing gearbox with idle position, forward and reverse gear.

Gearbox Direction of rotation: Clockwise when traveling in forward gear, as seen from reversing gear connection.

Flange Speed reduction ratio: forward 2.75:1, reversing 2.27:1
Equipment: Hand starter with starter crank and automatic decompression, zinc anodesAutomatic ventilation of fuel injection system, fuel filter with water separator.
Completely wired engine with multiple plug connection, instrument panel with starter switch, battery charge telltale, engine coolant temperature telltale

Special equipment: Single-lever control by cable.
Complete propeller shaft and exhaust system