Onze
machine is een gereviseerde (revisie juni 2004) BMW/Hatz D12. Het
vermogen van de
machine is maar net genoeg (10 pk), maar het is een buitengewoon
betrouwbare machine, zoals tijdens de revisie bleek. Hoewel de motor
geen noemenswaardige compressie meer had, bleef de machine tot de
revisie trouw zijn werk doen.
Het brandstofverbruik van zo'n lichte machine is gering, slechts iets
meer dan een liter per uur bij 80% van het vermogen.
Dankzij een balansas is de motor redelijk trillingsarm.
De keerkoppeling is een Hurth, een bekend, betrouwbaar apparaat.
Voor de overige gegevens: zie de tekst hiernaast.
|
BMW
D12
Weight:
Dry
weight of
complete power
unit: 108 kg
Design
and Assembly: Water-cooled single-cylinder. 4-stroke
engine with upright cylinder. Forged steel crankshaft. Additional mass
compensation. 25 degree
permanent inclination. Elastic engine mounts.
Cubic
Capacity and output: Cubic capacity 528 cc. Stroke
100 mm
, bore 82 mm. Max
continuous output to DIN 6270 B: 7.5 kW (10 BHP) at 3000 rpm, max SAE
output 12 HP, compression ratio 22:1
Valves: Valve drive
via rocker arms and pushrods
Lubrication: Centrifugal
forced-feed lubrication (splash lubrication)
Fuel
Supply system: Bosch fuel injection pump with
automatic ventilation. Direct injection into spherical
combustion chamber. Flat
bottom swirl-action combustion chamber. Air filter with intake air
silencer. Fuel
supply by mechanical fuel pump with additional manual control.
Fuel grade: diesel fuel to DIN
51601 or BS 2869-Al/A2 or ASTMD 975-2D
Engine
cooling system: Single-circuit cooling system
with water pump directly connected
Electrical
system:
Electrical 350 W, 14 V, 25 Amps generator1.1 kW starter
Power
transmission: Highly elastic torsion clutch
between engine and gearbox
Reversing
gearbox:
Reversing gearbox with idle position, forward and reverse gear.
Gearbox Direction of rotation: Clockwise when traveling in forward
gear, as seen from reversing gear
connection.
Flange
Speed reduction ratio: forward 2.75:1, reversing 2.27:1
Equipment: Hand starter
with starter crank and automatic decompression, zinc anodesAutomatic
ventilation of fuel
injection system, fuel filter with water separator.
Completely wired engine with
multiple plug connection, instrument panel with starter switch, battery
charge telltale, engine coolant temperature telltale
Special
equipment:
Single-lever control by cable.
Complete propeller shaft and exhaust system |